آيا اگر در يك مسجد در هنگام اقامه نماز جماعت ما به دليل قبول نداشتن روحاني نماز خود را فرادا بخوانيم...
مصطفي ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )
آيا اگر در يك مسجد در هنگام اقامه نماز جماعت ما به دليل قبول نداشتن روحاني نماز خود را فرادا بخوانيم صحيح است يا باطل
مشاور (sayed mojtaba navab)
با عرض سلام و با آرزوی سعادت و سلامت برای برادر گرامی! لطفا در سوالات شرعی خود مرجع تقلید خود را معین فرمایید. اما در مورد پاسخ سوالتان باید اول بگویم انسان بايد به عدالت و صلاحيت امام جماعت اطمينان داشته باشد و تا وقتي كه به عدالت امام جماعت و صلاحيت او براي امامت يقين نداشته باشيد، اقتدا كردن به او جايز نيست. عدالت؛ يعني، ملكهاي كه شخص را از انجام گناه كبيره و اصرار بر صغيره بازدارد و به انجام واجبات وادار كند و علامت آن حسن ظاهر است كه اگر از افرادي كه با او در ارتباط هستند سؤال شود گواهي به اين امر ميدهند و نيز اگر از فرستاده شدن شخص از طرف مركز خاصي اطمينان به عدالت پيدا شود كفايت ميكند (توضيح المسائل ، مسأله 1268). اگر از اقتداء افراد متدين هم اطمينان به عدالت پيدا شود كافي است. بلي، چنانچه امام را نشناسيد و بدانيد ساير مأمومين هم بدون توجه به مسأله به او اقتدا كرده اند نمي توانيد اقتدا نماييد. درضمن يكي از شرائط صحت نماز جماعت عدالت امام جماعت است. بديهي است اگر مأموم، امام جماعت را به عدالت نميشناسد، نميتواند به او اقتدا كند ولي در موقعي كه در مسجد نماز جماعتي بر پا ميشود شما نبايد نماز فرادي بخوانيد، چون بي احترامي به امام جماعت ميشود، حسن ظاهر در امام جماعت كافي است. وقتي عده زيادي پشت سر امام جماعتي نماز ميخوانند ، مجوزي براي اقتدا كردن است. با توجه به سن و شرایط دوست عزیزم خوب دیدم نظرات حضرت آیت الله بهجت رحمت الله علیه را در باب مسائل نماز جماعت تقدیم نمایم و بگویم که این مسائل اکثرا مشترک و مورد قبول همه مراجع عظام تقلید است: ثواب نماز جماعت و پاك شدن عقوبت گناهان سؤال1067. آيا ثواب نماز جماعت باعث پاك شدن عقوبت گناهان مىشود؟ پاسخ: در آن چه مربوط به حق النّاس و يا هر چه انسان مأمور به تدارك است، نيست و در غير آن بىاثر نيست. حكم نماز خواندن با جماعت با سرعت سؤال1068. آيا نماز به صورت جماعت با سرعت و بدون مستحبات بهتر است يا به صورت فرادا با مستحبات؟ پاسخ: در صورت خواندن با جماعت بهتر است. فضيلت نماز جماعت يا ادامه عزادارى سؤال1069. آيا نماز جماعت اوّل وقت مهمتر است يا ادامه عزادارى امام حسين ـ عليهالسّلام ـ ؟ پاسخ: جمع آن دو ممكن است. جمع بين دو فضيلت نماز جماعت و نماز اوّل وقت سؤال1070. اگر نماز جماعت پس از زمان فضيلت اوّل وقت برپا شود، چگونه مىتوان بين دو فضيلت نماز جماعت و نماز اوّل وقت جمع نمود؟ ترجيح با كدام است؟ پاسخ: در اوّل وقت، نماز فرادا بخواند و بعد به جماعت آن را اعاده كند و اگر نخواست دو نماز بخواند، احتياط در اين امر مستحبّى، در تقديم نماز اوّل وقت است. جواز عدول به نافله در نماز استيجارى براى درك جماعت سؤال1071. آيا در نماز استيجارى مىتوان براى رسيدن به جماعت، به نافله عدول كرد؟ پاسخ: جايز است. عقوبت ترك جماعت سؤال1072. چون نماز جماعت واجب نيست و با توجّه به اين كه جماعت در دسترس است، اگر در نماز جماعت شركت نكنيم، در محضر خداوند متعال مؤاخذه مىشويم؟ پاسخ: استحباب شركت در جماعت، مؤكّد است؛ به طورى كه بين مستحبّات كمنظير يا بىنظير است و ترك آن به عنوان اوّلى مؤاخذه ندارد. انتخاب بين نماز فرادا با حضور قلب يا جماعت بدون حضور قلب سؤال1073. اگر كسى احساس كند كه در نماز فرادا داراى حضور قلب بيشترى است و در نماز جماعت به عللى كسل مىشود، كدام را انتخاب كند؟ پاسخ: دومى را انتخاب كند. صحّت حديثى كه ترك كنندگان نماز جماعت را يهودى معرفى مىكند سؤال1074. گويا از حضرت رسول اكرم ـ صلّىاللّهعليهوآلهوسلّم ـ روايت شده كه فرمودهاند: كسانى كه به جماعت حاضر نمىشوند و فُرادا نماز مىخوانند، يهودى هستند با آنان معاشرت نكنيد. آيا اين حديث صحيح است يا نه؟ پاسخ: بايد شرايط خارجى صدور روايت ملاحظه شود. اشتغال به كارهاى ادارى و عدم حضور در نماز جماعت سؤال1075. در بعضى اماكن ادارى، هنگام برپايى نماز جماعت كه در وقت ادارى است، تعدادى از افراد به خاطر شرايط كارى در نماز جماعت شركت نمىكنند ـ با آن كه انجام دادن آن كارها بعد از وقت ادارى يا در روز بعد ممكن است ـ آيا عمل آنها سبك شمردن نماز محسوب مىشود؟ پاسخ: موارد آن مختلف است. بهترين محل براى نماز جماعت سؤال1076. بهترين مكانها جهت نماز جماعت چه مكانهايى است؟ پاسخ: به ترتيب: 1) مسجد الحرام؛ 2) مسجد النّبى؛ 3) مسجد كوفه؛ 4) مسجد سهله؛ 5) مسجد خيف؛ 6) مسجد غدير؛ 7) مسجد بيت المقدس؛ 8) مسجد براثا؛ 9) مسجد قبا؛ 10) مسجد جامع هر شهر؛ 11) مسجد قبيله؛ 12) مسجد بازار و نيز مشاهد مشرفه انبيا و اوصياى آنان و ائمه ـ عليهمالسّلام ـ . تداخل بين نماز جماعت و جلسهى قرآن سؤال1077. اگر بين نماز جماعت و جلسهى قرآن تداخل پيش بيايد، كدام يك مقدّم است؟ پاسخ: نماز جماعت مقدّم است. اقتدا به كسى كه مسايل قرائت را رعايت نمىكند سؤال1130. در مسايلى از نماز كه شما فتواى خاصّى داريد ـ مثلاً رعايت مدّ را در قرائت نماز واجب دانستهايد ـ ، آيا مىتوانيم به كسى كه اين موارد را رعايت نمىكند اقتدا كنيم؟ پاسخ: نمىتوانيد، بنابر احتياط. اگر مأموم قرائت امام را صحيح نداند سؤال1131. اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد، مىتواند به او اقتدا كند؟ پاسخ: خير، نمىتواند. قرائت حمد و سوره با لحن زيبا سؤال1132. آيا امام جماعت مىتواند قرائت حمد و سوره و اذكار را با لحن زيبا انجام دهد؟ (در حالى كه خودش عادت به اين كار در حال فرادا را ندارد.) پاسخ: اگر به قصد ريا نباشد، اشكال ندارد. شكّ در صحّت قرائت نماز امام سؤال1133. شخصى در صحّت قرائت امام شكّ دارد. آيا مىتواند اقتدا كند يانه؟ و اگر مىتواند اقتدا كند، به چه نحوى امكانپذير است؟ پاسخ: اگر شكّ در حكم باشد نمىتواند اقتدا كند؛ و اگر شكّ در موضوع باشد مىتواند اقتدا كند و اگر در اثنا فهميد كه به صورت اشتباهى غلط خوانده، خود مأموم آن قرائت را مىخواند، گرچه احتياط در اين است كه قصد فرادا نمايد. اطمينان به عدم صحت قرائت امام سؤال1134. اگر مطمئن باشيم كه قرائت امام صحيح نيست، مىتوانيم به او اقتدا كنيم؟ پاسخ: خير، نمىتوانيد. اقتدا به كسى كه قادر به بلند خواندن نماز نيست سؤال1135. شخصى به علت بيمارى كه دارد نمىتواند نمازهاى صبح و مغرب و عشا را با صداى بلند (جهر) بخواند، آيا اقتدا به او در آن نمازها صحيح است؟ پاسخ: احوط ترك اقتدا است. اقتدا به امام جماعتى كه بعضى حركات و حروف را اشتباه مىخواند سؤال1136. آيا اقتدا به امام جماعتى كه بعضى از حركات و حروف ادعيه يا آيات قرآن را اشتباه مىخواند، صحيح است؟ پاسخ: اگر به حدّ غلط خواندن باشد و در محلّ تحمّل باشد (در حمد و سوره دو ركعت اوّل نماز)، اقتداى به او صحيح نيست. امامت كسى كه بين اجزاى نماز فاصله زيادى مىاندازد سؤال1137. اگر شخصى كه عادت دارد بين اجزاى نماز فاصلهى زيادى بيندازد يا در حين قرائت، زياد مكث كند؛ مىتواند امام جماعت باشد؟ پاسخ: اگر مخلّ به موالات لازم در نماز نباشد، اشكال ندارد. امامت فردى كه براى وضو، نايب مىگيرد سؤال1138. اگر فردى براى گرفتن وضو، نايب بگيرد، صلاحيّت امام جماعت شدن را دارا است يا خير؟ پاسخ: خالى از اشكال نيست اقتدا به فردى كه به كمك عصا يا ديوار، مىايستد سؤال1139. اگر فردى به كمك عصا يا ديوار قادر به ايستادن باشد، آيا اقتدا به او جايز است؟ پاسخ: اگر مأموم در حال ايستاده به تكيه كردن نياز ندارد، اقتداى او به كسى كه به تكيه كردن نياز دارد، محل اشكال و احتياط است. امامت كسى كه كمرش خميده است سؤال1140. شخصى كه كمرش مقدارى خميدگى دارد، به نظر حضرتعالى مىتواند امام جماعت شود يا خير؟ پاسخ: اگر به حدّى است كه انتصابى كه شرط در قيام است از او فوت نمىشود، اشكال ندارد. امام جماعت فرد نابينا سؤال1141. آيا شخص نابينا مىتواند امام جماعت باشد؟ به خصوص كه از اين جهت، در كيفيت تطهير بدن و لباسش شبهه وجود داشته باشد؟ پاسخ: ظاهرا اشكال ندارد شخصى كه برص (پيسى) دارد سؤال1142. اگر شخصى (پيسى) داشته باشد، ولى به قدرى كم است كه مردم نمىدانند و زير لباس پنهان مىماند. آيا چنين شخصى نبايد امامت كند؟ اگر امامت كند، نماز مأمومين اشكال پيدا مىكند؟ پاسخ: مكروه است؛ ولى اشكال ندارد. اقتدا به كسى كه روى صندلى چرخدار نماز مىخواند سؤال1143. آيا به شخصى كه روى صندلى چرخدار نماز مىخواند مىتوان اقتدا كرد؟ پاسخ: كسى كه ايستاده نماز مىخواند، بنابر اظهر نمىتواند به كسى كه نشسته نماز مىخواند اقتدا كند. امامت كسى كه يك دست او قطع شده است سؤال1144. آيا كسى كه يك دست او قطع شده است، مىتواند امام جماعت بشود؟ پاسخ: اشكال دارد. كسى كه يك يا چند موضع از مواضع هفتگانهاش را باندپيچى كرده سؤال1145. اگر كسى يكى يا چند موضع از مواضع هفتگانهاش، كه به هنگام سجده بايد بر زمين قرار بگيرد، باندپيچى شده يا گچ گرفته باشد، مىتواند امام جماعت باشد؟ پاسخ: در مورد گچ گرفتگى و يا وجود باند در پيشانى خلاف احتياط است. امامت كسى كه براى سجده مهر را بالاتر مىآورد سؤال1146. آيا كسى كه براى سجده، مهر را روى ميز مىگذارد و سجده مىكند، مىتواند امام جماعت شود؟ پاسخ: اشكال دارد. امام جماعت شخصى كه موضع سجدهاش قطع شده است سؤال1147. شخصى كه بعضى از مواضع سجدهاش مانند انگشت بزرگ پا قطع شده باشد، آيا مىتواند امام جماعت بشود يا نه؟ پاسخ: اشكال دارد. مجروح و معلولى كه ركوع و سجود را با اشاره انجام مىدهد سؤال1148. آيا مجروح يا معلولى كه ركوع و سجود را با اشاره انجام مىدهد، مىتواند امام جماعت بشود؟ پاسخ: اشكال دارد. اقتدا به كسى كه نمىتواند تمام كف دست را روى زمين بگذارد سؤال1149. آيا مجروح يا معلولى كه نمىتواند تمام كف دست را روى زمين بگذارد، جايز است امام جماعت شود؟ پاسخ: خلاف احتياط است، بنابراين اشكال دارد. اقتداى قارى قرآن به ديگرى سؤال1150. اقتداى فردى كه قارى قرآن است و قرآن را با لحن زيبا و با رعايت اصول و قواعد تجويدى قرائت مىكند به كسى كه به صورت معمولى قرائت مىنمايد چه حكمى دارد؟ پاسخ: جايز است. اشتباه در افعال و اذكار امام سؤال1151. اگر بدانيم كه امام جماعت مثلاً «اللّه الصّمد» را درست تلفظ نمىكند و يا در انجام تشهد نماز اشكال دارد، آيا مىتوان تا آن مقدار از نماز نيّت جماعت كرد و از آن جا به بعد نيّت فرادا نمود؛ يا آن مقدار از نماز مثل «اللّه الصمد» راخود انسان قرائت كند و بقيه نماز را به جماعت تمام نمايد؟ پاسخ: از اوّل نمىتوان به او اقتدا كرد، بنابر احوط. اقتدا به كسى كه بر جهر قادر نيست سؤال1152. كسى كه به طور دايم يا موقّت، قادر به خواندن قرائت نماز به طور جهر نيست، آيا اقتداى به او در نمازهاى جهريّه ـ يعنى صبح و مغرب و عشا ـ صحيح است؟ پاسخ: بنابر احوط، جايز نيست. اقتدا به كسى كه نماز با غسل غير جنابت را جايز مىداند سؤال1153. امام جماعت از روى اجتهاد يا تقليد با غسلهاى غير جنابت نماز خواندن را جايز مىداند. آيا مقلّدين حضرتعالى مىتوانند اقتدا كنند يا نه؟ و اگر مأموم شك كرد كه آيا امام بعد از غسل جمعه مثلاً وضو هم گرفته است يا نه، مىتواند به او اقتدا كند؟ پاسخ: احتياط در ترك اقتدا است. اقتدا به كسى كه نماز با غسل مستحبى را جايز مىداند سؤال1154. اگر امام جماعتى، نماز با غسل مستحبى را جايز بداند و مأموم از روى تقليد يا اجتهاد آن را جايز نداند، مأموم مىتواند به امام اقتدا كند يا خير؟ پاسخ: بنابر احتياط واجب جايز نيست. اقتدا به كسى كه دست يا پا ندارد سؤال1155. در جنگ تحميلى بعضى از روحانيون از ناحيهى يك دست يا يك پا و يا... قطع عضو شدهاند و در ايّام محرم و صفر و رمضان جهت اقامهى جماعت و تبليغ به شهرها و روستاها مىروند و نظر مراجع فعلى در اينباره مختلف است، نظرتان را مرقوم فرماييد؟ پاسخ: بنابر احتياط واجب به شخص معذورى كه نماز عذرى مىخواند نمىشود اقتدا كرد؛ مگر به فردى كه به علت عذرى تيمم نموده است و كسى كه با مأموم، نقص مساوى داشته باشد. پس در فرض سؤال على الاحوط نمىتواند اقتدا كند. سجده فردى كه به علّت سوختگى انگشتهايش جمع شده است سؤال1156. شخصى هستم به علت سوختگى انگشتانم جمع شده است، به طورى كه كف دستم هنگام سجده كاملاً بر روى زمين قرار نمىگيرد و فقط مقدارى از كف دست و سر انگشتان روى زمين قرار مىگيرد. آيا بنده مىتوانم اقامه نماز جماعت نمايم؟ آيا مىشود پارچهاى در دست گرفته كه خلأ پر شود و اقامه نماز جماعت نمود؟ پاسخ: بلى، اگر نتوانيد تمام كف دست را روى زمين بگذاريد، متعيّن است كه با پارچه، خاك يا هر چيز ديگر كف دست را پر كنيد تا همه جاى دست عرفا روى زمين مستقر باشد و با امكان اين مطلب، فرقى بين نماز جماعت و فرادا نيست. شخص داراى نيمه كف سؤال1157. آيا شخصى كه يك دستش داراى پنج انگشت است؛ ولى كف دست او به اندازهى نصف كف دست افراد عادى است، مىتواند امامت كند؟ پاسخ: اگر فقط اشكال در كوچكى كف دست باشد، اظهر صحّت جماعت است. كسى كه نقص عضو دارد، ولى مقلّد ديگرى است سؤال1158. روحانيونى كه نقص عضو دارند، اگر مقلّد مرجعى باشند كه امامت جماعت را براى آنها بلااشكال مىداند، ولى در مأمومين آنها كسانى باشد كه احتمالاً يا علما مقلّد مرجعى باشند كه اقتدا را مجاز نمىداند، آيا بر امام جماعت فوق لازم است كه در هر مكانى كه نماز به امامت او اقامه مىشود قبل از نماز، مأمومين را از حكم مسألهى مرجع آنها آگاه سازد؟ پاسخ: اگر مأمومين از جهت اين كه حكم مسأله را نمىدانند به او اقتدا مىكنند، بنابر احتياط بايد آنها را ارشاد كند و اگر اقتدا از اين جهت است كه موضوع را نمىدانند، لازم نيست به آنها اطّلاع دهد. صحّت امامت زن براى زنان سؤال1159. آيا زن مىتواند براى زنان امام جماعت شود؟ پاسخ: با وجود شرايط، مانعى ندارد. امامت شخص خنثى سؤال1160. آيا كسى كه خنثى است مىتواند لباس روحانيت بپوشد و امام جماعت شود؟ پاسخ: اگر خنثايى باشد كه بيشتر علايم مرد را داشته باشد كه ملحق به مردان باشد، جايز است. اقتداى زن پاك به زن مستحاضه سؤال1161. آيا زنى كه مستحاضه نيست، مىتواند به زنى كه مستحاضه است اقتدا كند؟ پاسخ: بنابر احتياط، نمىتواند به او اقتدا كند. امام راتب سؤال1162. منظور از امام راتب چيست؟ آيا با وجود امام راتب، اقامهى فرد ديگرى صحيح است؟ پاسخ: امام راتب يعنى امامى كه براى امامت آن مسجد معيّن شده مقدّم است؛ ولى امامت ديگرى هم صحيح است. جلوگيرى از اقامه نماز امام غير راتب سؤال1163. آيا كسى مىتواند از اقامهى نماز جماعت توسط شخصى غير از امام راتب، در مسجد جلوگيرى كند؟ پاسخ: خير، نمىتواند. ممانعت بانيان مسجد از امامت امام راتب سؤال1164. اگر كسانى در ساختن مسجد سهم داشته باشند، آيا مىتوانند مانع از اقامه نماز توسط امام راتب شوند و بگويند ما به امامت اين فرد راضى نيستيم؟ پاسخ: خير، نمىتوانند. اقتدا به نمايندهى امام جماعت پيشين سؤال1165. اگر امام جماعتى، به دليل مسافرت، غايب باشد و شخصى را به جاى خود معرفى نمايد، آيا اقتداى به او صحيح است؟ همچنين اگر كسى را معرفى نكند و شخصى بدون اجازه به جاى او بايستد؟ پاسخ: بايد آن امام را مأمومين عادل بدانند. امام جماعت اهل تسنن سؤال1166. آيا اقتدا به امام جماعت سنّى مذهب جايز است؟ پاسخ: خير، باطل است. اقتدا به اهل تسنن در ايام حج سؤال1167. آيا اقتدا كردن به اهل تسنّن به ويژه در ايام حج كه نماز مغرب را پيش از وقت مىخوانند يا اين كه مهر نمىگذارند و فاصله را رعايت نمىكنند، جايز است؟ پاسخ: مأموم واجب است به وظيفه فرادا عمل كند؛ و اگر لازم است تقيّه كند، حمد و سوره و لااقل حمد را به صورت آهسته بخواند، در غير اين صورت نماز را اعاده نمايد. اعاده نمازهايى كه با تقيّه خوانده شده سؤال1168. اگر كسى به خاطر تقيّه به امام جماعت سنّى يا غير عادل اقتدا كند، بايد نمازش را اعاده كند؟ پاسخ: اگر حمد و سوره نمازهايش را و يا لااقل حمد آنها را ـ هر چند آهسته ـ نخوانده است بايد نمازش را اعاده نمايد. اقتدا به امام جماعت شيعهى فاسق يا سنّى عادل سؤال1169. اگر دو امام جماعت باشند: يكى شيعه و فاسق و ديگرى سنّى و عادل. اقتدا به كدام يك از آن دو ارجح است؟ پاسخ: اقتداى به هر كدام باشد، باطل است. مقدارى كه در صف جماعت اهل سنت، جايز است مانند آنان نماز بخوانيم سؤال1170. در هنگام اقتداى به اهل سنّت، تا چه مقدار جايز است مانند آنها نماز بخوانيم؟ پاسخ: در صورت تقيّه، بايد لااقل حمد را مأموم ـ هر چند آهسته ـ بخواند. اقتداى ندانسته مأموم به نماز مستحبّى سؤال1171. فردى در حال خواندن نماز مستحبّى است، ديگرى به گمان اين كه وى نماز واجب مىخواند به او اقتدا مىكند، وظيفه او چيست؟ پاسخ: احتياط در وجوب اعلام امام جماعت است كه اقتدا كننده بفهمد و اگر به وظيفهى منفرد عمل نكرده، آن نماز را هر چند به مثل سجدهى سهو جبران كند و يا اگر مثلاً ركنى را اضافه كرده است، اعاده كند مأموم و امام بودن يك نفر در يك نماز سؤال1172. شخصى دو ركعت اوّل نماز خود را به جماعت خوانده كه نماز اوّل تمام مىشود، بنابراين دو ركعت ديگر را فرادا مىخواند. آيا شخص سوم مىتواند به فرد مزبور اقتدا كند؟ پاسخ: مانع ندارد. اقتدا به خيال ركعت آخر و معلوم شدن ركعت دوّم سؤال1173. اگر كسى در ركعت دوّم در حين تشهّد امام جماعت به تصوّر اين كه ركعت چهارم مىباشد براى درك فضيلت جماعت اقتدا كند و بعدا بفهمد ركعت آخر نبوده است، وظيفهاش چيست؟ پاسخ: مىتواند به جماعت ادامه دهد و همراه امام برخيزد و ركعت اوّل خود حساب نمايد. اقتداى نماز قضا به جمعه سؤال1174. آيا نماز قضاى يوميّه را مىتوان به نماز جمعه اقتدا كرد؟ پاسخ: اگر جمعه با شرايط آن اقامه شود، مىشود اقتدا كرد. امامت كسى كه در داشتن نماز قضا شك دارد سؤال1175. شخصى كه شكّ دارد آيا نماز واجب يوميّهاى از او قضا شده يا نه، فرمودهاند كه قضاى آن نماز مستحبّ است. آيا مىتواند با همين نماز امامت كند و ديگران به او اقتدا نمايند؟ پاسخ: اقتدا به نماز مذكور اشكال دارد. امامت شخصى كه قبلاً مأموم بوده و اين نماز را به جماعت خوانده سؤال1192. آيا مأموم مىتواند پس از تمام شدن نماز جماعتش، امامت جماعت همان نماز را بر عهده بگيرد؟ پاسخ: جواز جماعت محل تأمل است؛ ولى در صورتى كه جماعت دوم داراى مزايايى باشد كه در شرع رجحان داشته باشد و كسى بخواهد به اميد مطلوب بودن دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنابر اظهر جايز است. دوباره خواندن نمازى كه يقين به صحت آن داريم سؤال1193. اگر كسى نمازش را در حالى كه امام يا مأموم است بخواند و يقين به صحت اين نماز داشته باشد، آيا جايز است دوباره آن را به عنوان امام يا مأموم بخواند؟ اگر جايز باشد آيا اين عمل، مستحبى است يا نه؟ پاسخ: جواز جماعت محل تأمل است؛ مگر در صورتى كه جماعت دوم داراى مزايايى باشد. (به تفصيلى كه در مسأله قبلى ذكر گرديد.) اختلاف اجتهادى يا تقليدى امام و مأموم سؤال1194. آيا اقتدا به امام جماعتى كه بلند خواندن قرائت را در نماز ظهر روز جمعه مستحب مىداند (از روى اجتهاد يا تقليد) و بلند مىخواند، براى مأمومى كه آهسته خواندن در قرائت ظهر جمعه را واجب مىداند، جايز است؟ پاسخ: احتياط واجب ترك اقتدا است. اختلاف در تقليد يا اجتهاد امام با مأموم سؤال1195. اگر در مسألهاى مأموم و امام از روى اجتهاد يا تقليد اختلاف داشته باشند، اقتدا صحيح است؟ پاسخ: در مواردى كه نماز امام در مقام عمل به نظر مأموم باطل نباشد، مانع ندارد و در غير اين صورت خلاف احتياط وجوبى است. اختلاف امام و مأموم در وجوب سوره سؤال1196. اگر امام و مأموم در وجوب سوره اختلاف داشته باشند، به طورى كه امام، واجب نمىداند ولى مأموم واجب مىداند، آيا اقتدا صحيح است؟ پاسخ: اگر امام سوره را نخواند، اقتدا جايز نيست، بنابر احتياط. اختلاف رأى در شكسته يا كامل بودن نماز، بين امام و مأموم سؤال1197. امام جماعتى به خاطر شغلى كه دارد هر روز از شهرى به شهرى رفت و آمد مىكند و به دليل اين كه خود را كثيرالسّفر مىداند، نمازش را كامل مىخواند. اگر مرجع تقليد كسانى، كثير السّفر بودن يا شغل كسى در سفر بودن را براى كامل بودن نماز قبول نداشته باشد، آيا آن افراد مىتوانند به آن امام جماعت، اقتدا نمايند؟ پاسخ: بنابر احوط نمىتوانند. موفق ، موید و پیروز و سربلند باشید
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}